ניהול שרשראות אספקה

המקור למידע שימושי

ניהול שרשראות אספקה header image 2

אספקה בימי קורונה א'

21 באפריל, 2020 מאת ישי בועזסון

תשמרו על הביצים שלכם!

APA/AFP via Getty Images

"אין ביצים! מחסור בביצים", "איפה יש ביצים עכשיו" זעקו כל קבוצות הפייסבוק והווצאפ. הכצעקתה?

דבר ראשון בואו נשאל את עצמנו – האם אנחנו, וכל מי שאנחנו מכירים, לא אכלנו שום דבר עם ביצה כבר חודש? כנראה שזה לא בדיוק המצב. ייתכן שמשלוח מהסופר הגיע פעם אחת ללא ביצים, או שבביקור בסופר נתקלנו במדפים ריקים. אבל ברמה הביתית סביר שהצלחנו להשלים את החסר (לפחות חלקית) תוך יום-יומיים. 

מה כן יש? יש חשש ממחסור

הצרכנים הסופיים (סופיים, לא סופניים. ובריאות שלימה לכולם!) כלומר – אנחנו, שקונים במכולת על בסיס קבוע וצורכים את הביצים, מפחדים שלא יהיו ביצים ולכן אנחנו קצת אוגרים אותן*. התנהגות כזאת, סבירה ככל שתהיה, גורמת לעליה בצריכה ולהרבה יותר ביצים במקרר שלנו. השוק עצמו, מגיב אליה לאט יותר, כי אפילו תרנגולות לא יטילו יותר ביצים אם נצעק עליהן.

כתוצאה מכך, נוצר מחסור קל וזמני בחנויות. אבל הצרכנים רואים אותו וחושבים "אויה! אין ביצים! אכן ימים קשים באים עלינו", ואוגרים אפילו עוד יותר. לתופעה הזאת קוראים "פידבק" או "היזון חוזר" – מונח שעוד נחזור אליו ועל ההשפעות שלו בעתיד.

למזלנו, אגירת ביצים היא לא תופעה רווחת – בעיקר בגלל שמדובר במוצר מתכלה עם תוקף קצר יחסית. כלומר לא ניתן לאגור אותן לתקופת זמן ארוכה, וגם לא ניתן להקפיא אותן. לכן הצרכן הסביר (והמפוחד), לא יאגור כמויות מסחריות – שלא כמו מסכות או אלכוג'ל וגם לא יסתכן בבזבוז כסף על מוצר שבסוף עלול להיזרק כך שבגדול, רמת הצריכה – כלומר – הביקוש, ידועה מראש.

אבל האם האשמה היחידה במצב היא הפאניקה שמתודלקת השכם והערב ברשתות החברתיות? לא ולא.

הרבה פעמים כשאנחנו רואים התנהגות "חריגה" בשרשרת האספקה שלכאורה יש לה סיבה הגיונית – למשל מחסור בביצים כי היבוא נפסק, אנחנו מרכזים את המאמצים שלנו בהתמודדות מיידית עם המצב, ולא מסתכלים יותר לעומק. קבלו דוגמא.

השנה – 2008. אוקטובר. 

ברחבי העולם פורץ "המשבר הכלכלי" הגדול. עסקאות והזמנות מבוטלות, המסחר פוחת משמעותית, וחברות עוצרות ייצור ורכש, בניסיון נואש למכור את מלאי התוצרת שבמחסנים שלהן. כך היה גם המצב בחברה בסיפור שלנו (שתישאר חסויה כמובן). שאת המכירות ואת התחזיות שלה לשנת 2008 אפשר לראות כאן.

הגרף הכחול מתאר את המכירות, והירוק את תחזית המכירות. ניתן לראות שהתחזית לאוגוסט/ספטמבר הייתה מדויקת, והתחזית לאוקטובר חזתה את המשך מגמת העליה במכירות. אבל אז הגיע "המשבר", המכירות באוקטובר התרסקו ונוצר מלאי תוצ"ג (תוצרת גמורה מוכנה למכירה) גדול מאד ויקר מאד במחסני החברה.

החברה כמובן האשימה את המשבר וחיפשה כל דרך להיפטר מהמלאי הזה.

מה שהחברה לא עשתה הוא להסתכל על נתוני המכירות מהשנים הקודמות. מסתבר, שזאת נפילה עונתית במכירות (מסיבות שלא ניכנס אליהן כאן), והיה ניתן לחזות אותה לחלוטין. הנה כך נראו המכירות בשנים הקודמות (הצבעים השונים מייצגים שנים שונות):

ניתן לראות בקלות שיש צניחה במכירות בכל אוקטובר, שנה אחרי שנה.

ואכן, אם התובנה על עונתיות המכירות היתה משוקללת מראש לתוך לחזית המכירות שלהם, היה ניתן לשפר את תחזית המכירות בצורה משמעותית, וספציפית לחזות את הנפילה של אוקטובר 2008. הנה כך:

הגרף האדום החדש הוא התחזית החדשה, טובה (מדוייקת) משמעותית מהתחזית הקודמת.

המשמעויות של הדוגמה הזאת הן, ובכן, משמעותיות מאד. מסתבר שהרבה מאד חברות ייחסו את הנפילה במכירות של חודש אוקטובר 2008 ל"משבר" ולא הבינו שזאת בעצם התנהגות רגילה. כתוצאה מכך הן עצרו רכש ופרוייקטים, ובכך תרמו בעצמן להגברת המשבר. 

ומה הקשר למחסור בביצים? התשובה ברורה. אנחנו צריכים לשאול את עצמנו האם ייתכן שבכל שנה לפני פסח יש מחסור בביצים? (ואולי מכך נובע מנהגן של אומות העולם לחפש ביצים בחג הפסחא? כנראה שלא.)

אכן, זה לא רק נדמה לכם שאתם זוכרים במעומעם שבכל שנה יש איזה עניין עם ביצים בפסח (ולא רק הבדיחה של הדוד המביך על בני ישראל שחצו את הים). 

חיפוש קל בגוגל יניב לנו תובנות משנים קודמות (ינואר 2018 למשל)**:

"…גורם במשרד החקלאות הסביר כי "בכל שנה יש שני 'פיקים' במכירות של ביצים – בפסח ובראש השנה. מראש יוצרים מחסור מתוכנן מינואר עד חודש לפני פסח בכדי לעמוד בביקושי פסח. אולם בדרך-כלל מה שקורה זה שמשווקי הביצים מייבאים בתקופות האלה ביצים מחו"ל וכך לא מורגש מחסור…

…ממשרד החקלאות נמסר: "כבכל שנה, הרבעון הראשון של השנה (חודשי החורף) מאופיין במחסור קל בביצים, שמטופל על ידי יבוא…."

כלומר כמו ב"משבר הכלכלי" של 2008, גם כאן ה"מחסור" הקל בביצים היה ידוע מראש, הוא קורה כל שנה, וסביר שהוא רק הוגבר שלא לצורך בשל אווירה כללית של חרדה, תוך יצירת "פאניקה" קלה שהזינה את עצמה.

*וידוי אישי – מכיוון שכל קבוצות הפייסבוק צעקו על מחסור בביצים, עצרתי במכולת וקניתי קרטון. אשתי עברה בסופר וקנתה עוד קרטון. משלוח מהסופר (שהוזמן שבועיים קודם) הגיע עם עוד שני קרטונים. מפה לשם אפילו בלי להתכוון הגענו למצב של 67 (!) ביצים בבית. אופס. וזה בלי נסיונות אקטיביים לאגירה.
**https://www.themarker.com/advertising/1.5722096

תגיות:   · · · · · · · · תגובה אחת

השארת תגובה

תגובה אחת עד כה ↓

  • […] בפוסט הקודם דיברנו על המחסור בביצים אותו כולנו חווינו. אבל מה קורה לכל אורך שרשרת האספקה? מה קורה כשיש שינוי פתאומי ובלתי צפוי בביקוש? בואו נמציא סתם דוגמא לא קשורה לכלום – נגיד שפתאום אנשים קונים יותר ביצים. כל קשר למציאות או לפוסט הקודם, מקרי בהחלט. […]